Helmentest


Geen enkele (web)winkel zal alle marktleiders in huis hebben voor een vergelijkingstest. Daarom hebben wij dat in januari 2019 voor je gedaan. De volgende helmen hebben we uitvoerig bekeken en gedragen:

  1. ABUS Pedelec+ (hierna Pedelec+),
  2. Lazer Anverz NTA (Anverz)
  3. Agu Urban Pedelec (Urban Pedelec)

Uitvoeriger getest (praktijktest) zijn de:

  1. Giro Bexley, ook bekend als Bell Bexley, de Amerikaanse handelsnaam van Giro (hierna Bexley)
  2. Cratoni Commuter (Commuter).


Prijzen bij benadering
Bexley € 200 en Commuter € 150 en Anverz € 165 en Pedelec+ € 100 en Urban Pedelec € 100.


Pasvorm.

Alle helmen zijn van piepschuim voorzien van een harde buitenschaal en van binnen met een meer of minder comfortabel binnenwerk van plastic strips en polstering. Bij de Bexley is het binnenwerk een MIPS systeem dat volgens de fabrikanten bij een val zijdelingse klappen beter verwerkt, hetgeen volgens het Duitse Dekra instituut een fabeltje is.

Bij alle helmen kan de pasvorm ingesteld worden met een draaiknop achter in de helm, daar zit ook een schuifstrip waarmee afstand helm en hoofd ingesteld kan worden. Met een hoofdomtrek van 57cm past de maat S-M (54-58 cm) van de Commuter maar net: de helm moet naar zijn grootste stand en zit nog niet lekker. De Giro maat M (55-59cm) zit veel fijner: daar zit je hoofd echt in, de Commuter zet je bovenop als een pet. Tijdens de ja- en nee kniktest blijkt dat door het lagere gewicht van de Commuter de helm steviger op je hoofd blijft zitten dan bij de Bexley. Advies is dus passen want er zit verschil in de maatvoering per fabrikant.


De Bexley en Commuter zijn achter maar moeilijk verstelbaar omdat door de NTA 8776 norm de achterkant verder naar beneden doorloopt waardoor het verstelwieltje moeilijk bereikbaar wordt.
De Bexley is meteen winnaar: zet hem op en je voelt nergens drukpunten, de helm zit als gegoten. De Commuter heeft een hardere binnenschaal. De Pedelec+ zit prima evenals de Anverz. Bexley en Anverz hebben (verwijderbare) oorkleppen waarbij die van de Bexley het beste zijn.


Vizier
Zowel Bexley als Commuter, Anverz en Urban Pedelec hebben een niet getint vizier, voor de Commuter is tegen meerprijs optioneel een donkerder vizier verkrijgbaar. Meest opvallende is dat het vizier van de Bexley geheel in de helm kan verdwijnen en daar na gebruik ook niet kan beschadigen. De vizieren van Commuter, Anverz en Urban Pedelec kunnen snel beschadigen, ze zijn immers niet beschermd opgeborgen. Er verschijnt in het midden van het Bexley vizier 1 klein verticaal schuurstreepje. Het Bexley vizier is het dunste en meest flexibele met 1 mm dikte, de Commuter is 2 mm en de Anverz schat ik ook op 2mm. Het Bexley vizier geeft geen enkele vertekening van het beeld, de Commuter wel wat maar niet hinderlijk. Het Bexley vizier krijgt ondersteuning van de zijkanten maar zit alleen aan de bovenkant in de helm vast via het verstelmechanisme. Het rammelt echter niet, ook niet bij hevige tegenwind. Het vizier gaat eerst traploos naar beneden en eindigt in 10 kleine stapjes (prima) en heeft een neusbeschermer in de vorm van een zwart rubber stripje waardoor het lijkt of je een Salvador Dali snorretje hebt: ook bij de dames… scheren helpt niet. Aan die strip trek je het vizier uit de helm. Zowel de onderkant van het vizier (de strip dus) als de voorkant van de helm belemmeren het zicht ietwat als de helm in de racefietshouding gedragen wordt! Dit vizier kan met handschoenen aan eigenlijk niet uitgetrokken worden!

Het Commuter vizier heeft 4 duidelijke, stevige stappen: bij de 1e stap is er geen vizier voor de ogen, bij de 2e en 3de stap zit de onderkant hinderlijk voor je ogen hetgeen dus zinloos is; resteert de 4de en laatste stap die eigenlijk net 1 mm verder naar beneden moest. Het vizier kan minder ver naar beneden dat dat van de Bexley waarvan het vizier ter hoogte van je bovenlip kan uitkomen.
Het Commuter vizier voelt stevig en dik aan en is, evenals de Anverz, van buitenaf aan de zijkanten van de helm geschroefd. Het is daardoor eenvoudig bedienbaar ook tijdens de rit. De inkeping bij je neus is ter bescherming van je neus naar voren verbreed waardoor je het daar of aan de boven- of onderkant kunt bedienen. Het vizier van de Anverz heeft geen bescherming nabij de neus, het is ook groter dan dat van de Commuter.

Het Urban Pedelec vizier is heel smal, heeft 2 ventilatiesleufjes en is afneembaar omdat het met 4 magneetjes vastzit. Leuk, maar wat moet je er dan mee?


Brildragers hebben bij 4 helmen geen enkel probleem tijdens het opzetten van de helm. De Pedelec+ heeft geen vizier (wel vanaf 2019). Het Bexley vizier staat “verder weg” van je bril dan dat van de Commuter. Ook kan eerst de helm opgezet worden en pas daarna je bril: geen probleem. De 5e helm, de Urban Pedelec, kun je als brildrager bijna niet eens opzetten als het vizier geïnstalleerd is.

De Bexley (links) met weinig ventilatiesleuven en de Commuter met bovenop een groot ventilatievlak zichtbaar 

Grote spelbreker bij vizieren is het beslaan bij koud weer door je eigen adem: gevaarlijk en maakt ook het aflezen van je fietsdisplay onmogelijk. Dan maar omhoog met dat ding. We hebben getest tussen 0 en 10 graden. Bij de Bexley zitten 2 ventilatiegaten boven in het vizier die in lijn staan met de voorste 2 gaten in de helmschaal, tenminste als vizier volledig uitgetrokken is tot bij je lippen, maar juist dan adem je in het vizier. Bij deze kou beslaat het Bexley vizier. Het probleem verminderd als de ventilatie boven in de helm open staat en als je door de neus inademt en door de mond uit. Maar als je een druppel aan je neus hebt hangen ben je al snel de klos. Een neksjaal dat als monddoek kan dienen werkt ook niet. De echte oplossing is niet meer ademen.
Bij de Commuet is het vizier minder hoog waardoor er meer lucht tussen wang en vizier kan. Het vizier beslaat amper. De Commuter voelt veel kouder aan dan de Bexley en een helmmuts moet op.
Alle vizieren hebben geen HUD (head-up display) dat de meest belangrijke info op het vizier zou kunnen projecteren: handig voor de Stromer fietsen.


Ventilatie

De Bexley heeft 10 kleine ventilatiesleufjes waarvan er 4 boven aan de zijkanten afsluitbaar/ te openen zijn, ook tijdens het rijden. Er zit geen vliegengaas in. Het vizier schuilt in de helm waardoor de 2 voorste ventilatiesleufjes worden afgedicht tenzij het vizier volledig is uitgetrokken. Boven in het midden van de helm zit wel een uitholling in het piepschuim maar geen enkel sleufje! Daarom zal de helm bij temperaturen boven de 20 graden te warm zijn mede door de gepolsterde band die bijna helemaal om je hoofd loopt.

Bovenkant Bexley (links) is grijzer. Bij de Commuter is met een stuk wit papier de ventilatie in het zwarte vlak zichtbaar gemaakt. 

Bij de Commuter is er meer ventilatie: zijdelings per kant 2 lange luchtsleuven waardoor het zwarte piepschuim zichtbaar is (maakt daardoor een goedkopere indruk). Bovenop worden 2 lange luchtsleuven met een zwart “deksel” met honingraatvormige gaatjes afgedekt, dit deksel kan makkelijk tijdens de rit met 1 schuifknop open of dichtgezet worden. In de polstering zit alleen vliegengaas bij de bovenste 2 luchtsleuven. De Commuter wint het hier van de GB.

De Pedelec+, Urban Pedelec en Anverz hebben de meeste ventilatie en als het te koud wordt of regent kan bij de Pedelec+ een zwarte nylon regenkap van achter over de helm getrokken worden en voor aan de helmrand worden vastgehaakt: simpel, effectief, licht van gewicht en altijd bij de hand omdat het achterin de helm is opgeborgen. De achterste sleuven blijven dan wel open. Anverz heeft een bijgeleverde losse, harde, zwarte helmschaal zonder sleuven, die naar behoefte op de helm geklikt kan worden. De achterste ventilatie blijft dan open. Je moet hem wel bij je hebben als je het onderweg wil plaatsen. De Urban Pedelec heeft naast vele sleuven in de helm zelfs 2 sleufjes aan de zijkanten van het vizier.


Geluid

De Bexley is mede dankzij de oorkleppen, de gladde schaal met kleine ventilatieopeningen en het inhouse mega-vizier stiller dan de Commuter. Bij de Anverz kunnen harde oorkleppen in de helm worden geklikt met een rond gat met een raster er in. Onbekend is of dit standaard meegeleverd is en of dit veel geluid scheelt. Met gebruik van Windblocks of Cat-Ears kan het windgeluid bij de oren ietwat verminderd worden mits de riempjes van de helm strak tegen het hoofd lopen. Dat is zo bij de Commuter en niet bij de Pedelec+. Ook een goede helmmuts (zomer- of winterversie) kan het geluid of kou drastisch beperken. Let hier op bij het kiezen van de maat.

Boven: Lazer Anverz NTA

Riempjes en sluiting

Opvallend is dat de Commuter, na wat afstelwerk, betere riempjes en sluiting heeft dan de Bexley. Bij de Bexley, de Anverz en de Pedelec+ is de sluiting een “Fidlock” sluiting: schuift dwars in elkaar en klikt door magneetwerking vanzelf ineen. Eenvoudig met 1 hand te openen doch sluiten gaat moeizamer en er kan dan huid of kleding tussen komen. Wel controleren of het dicht zit door even te trekken aan de riem. Niet gepolsterd dus minder comfortabel. De lengte instelling van de Fidlocks trekt zich langzaam, door de enkele lus, weer los: helaas na iedere rit weer instellen!

De Commuter heeft een insteeksluiting (geen magneetjes) die met 2 handen gesloten moet worden hetgeen altijd even zoeken is maar wel heel bedrijfszeker omdat je duidelijk een ratel hoort bij het sluiten. Ze is met 1 hand via een treklusje te openen. De sluiting is wel gepolsterd.
De lengte instelling van de rechterriem van de Commuter kan niet meer losschuiven door de dubbele lus.

De overtollige lengte van het rechterriempje kun je bij geen enkele helm goed “verankeren”: er zit maar 1 rubber bandje om. Mogelijk met een heet mes het overtollige deel van het riempje afsnijden waardoor meteen de uiteinden dichtgebrand worden en niet kunnen rafelen en met een extra tie-wrapje verankeren.

De sluiting van de helmen dient strak afgesteld te zijn anders kan de helm aan de voorkant te gemakkelijk omhoog schuiven, je merkt dat ook bij de ja-knik test. 

Bexley Fidlock magneetsluiting

Cratoni insteeksluiting.


Verlichting

Vier helmen hebben inmiddels een achterlicht, de Commuter een leuke rechthoekige rode lijn en de Bexley een gigantisch verlicht vlak van meer dan een vierkante decimeter. In de zwarte versie is dit vlak kleiner.
De Pedelec+ en Anverz hebben een rood rond licht en de Urban Pedelec geen. Verlichting kan in meerdere standen branden: continue, flikkerend en bij de Bexley kort, kort, kort, lang en bij de Commuter een soort van discoverlichting. De knop is met de helm op te bedienen (al zie je niet het resultaat) doch met handschoenen aan moeilijk te vinden. 

Bexley (links) en Cratoni achterlicht. Beide hebben een knipperstand.

De Bexley heeft een oplaadbare accu (2-3 uur brandtijd) die met de meegeleverde USB kabel kan worden opgeladen.  De Commuter werkt met 2 vervangbare knoopcellen LR1130. Bij vervanging dien je het gehele achterlicht met een brede schroevendraaier uit de helm te wippen waarna je 2 kleine schroefjes verwijderd om de 2 batterijtjes te vervangen. Dat gaat goed. Let op: je moet 2 duidelijke klikken horen bij het terugplaatsen van het achterlicht in de helm. Levensduur knoopcellen onbekend.
Hoewel weggooibatterijen niet meer van deze tijd zijn moeten we er niet aan denken om ook nog tijd te spenderen aan het opladen van het achterlicht van je fietshelm. Maak je keuze maar. 


Reflectie
De witte Bexley en Anverz hebben geen reflectie op de helm, de Commuter minimaal, de Pedelec+ wel. De Commuter heeft reflectie in de riempjes, de Bexley, Anverz en de Urban Pedelec niet.

De Bexley in de grijze kleur reflecteert als er 's nachts licht op valt:

Esthetisch.

Wij adviseren een witte helm: van verre zichtbaar dus verkeersveiliger. Mat zwart oogt natuurlijk wel stoerder. De witte uitvoering van de Bexley en Commuter zijn beide niet geheel wit, de Bexley heeft een van boven naar achter doorlopende middenschaal met een lichtgrijze kleur: niet mooi, de rest is ivoorwit. De Commuter doet ‘t met een zwart ventilatiedeksel bovenop en is achter aan de onderkant zilver gespoten. De rest is helderwit. De Urban Pedelec heeft de goedkoopste uitstraling maar is dat dan ook.

Gewicht.
Bexley maat M (55-59cm) is met 758 gram zeer zwaar, eigenlijk reden tot diskwalificatie, op lange afstanden mogelijk nekspierpijn. De Commuter (maat S-M) weegt 460 gram (volgens de sticker, volgens de website 400gram…). De Anverz weegt 482 gr (maat M) en de Pedelec+ 360 gr. Als wij zouden vallen dan zouden we het liefst de Bexley ophebben.


Conclusie:
Alle beoordeelde 5 helmen zijn nog niet uitontwikkeld, wij vinden dat er geen winnaar bij zit, daarvoor heeft iedere helm zijn tekortkomingen.

Hoewel de Bexley de betere helm lijkt (aerodynamisch, afwerking en pasvorm binnenkant) scoort bijv. de Commuter beter op de onderdelen kinsluiting, riempjes en de bedienbaarheid van het vizier. Bovendien is de Bexley te zwaar, concurrenten wegen ongeveer 300 gram lichter! Wat betreft de prijs zouden wij daar niet op bezuinigen: je hoofd verdient de beste helm. Als je 10.000 km in totaal met de Bexley reist kost die € 0,02/km.
De vizieren hebben hun eigen problemen: alle vizieren zorgen voor ventilatieproblemen in open of gesloten toestand en de “buiten” vizieren (Anverz, Commuter en de Urban Pedelec) zijn krasgevoelig. De Bexley scoort punten met zijn heldere, inhouse vizier (dat echter snel beslaat in de winter) en verwijderbare oorpads. Vizieren beslaan door je adem als het minder dan 10 graden is.

De Anverz heeft een verwijderbare buitenschaal voor de winter of regen waarna een goed geventileerde zomerhelm overblijft maar de oudste speedpedelec helm Pedelec+ doet dat ook met een nylon hoes. Op de Anverz kan een camera gemonteerd worden (als de buitenschaal niet geplaatst is) wat bij de Bexley en Commuter sowieso niet kan. Die laatste 2 scoren minder op verstelbaarheid achter waaruit blijkt dat de fabrikanten de nieuwe NTA 8776 norm nog niet echt meester zijn.
Vermeldenswaardig is dat zowel Anverz als Commuter bij een val 50% van de kosten van een nieuwe helm (onder voorwaarden…) voor hun rekening nemen. De Commuter  wordt geleverd met gele helmzak en een heuse sticker.


Toevoeging 1 januari 2020:
Er is in 2019 een nieuwe versie van de Abus Pedelec+ mét vizier uitgekomen de ABUS Pedelec 2.0 ACE. De Anverz heeft inmiddels ook een achterlicht gekregen.
Momenteel verschijnen de eerste helmen met knipperlicht via afstandsbediening op het stuur. Mits die blindelings te vinden is kan dat de veiligheid van de spedelaar bevorderen al wordt ons hoofd met steeds meer straling gebombardeerd. Meer heil zien wij in de oplossing dat fabrikanten van elkaar leren.
Veel succes bij je keuze.

Boven: Abus Pedelec 2.0 Ace ook in signaal geel verkrijgbaar voor ongeveer € 170,00.