Techniek Etalage
Prachtig om te volgen is de evolutie van de techniek. Het begon vaak met een omafiets met hulpmotor en accu op de bagagedrager die, omwille van stabiliteit, framestijfheid, torsie en gewicht fors onderhanden werd genomen. Met dank natuurlijk aan consumentenorganisaties, overheidsinstanties (als het Duitse DEKRA) en particulieren (het Amerikaanse Electric Bike Review) die rommel genadeloos neersabelen.
Alles moet zo perfect mogelijk worden, zo ook de speedpedelec. Framebuizen werden dikker en van aluminium (stijver dan staal en lichter). Accu’s, vaak toch minstens 4 kilo, moeten verhuizen naar het middelpunt van de fiets (nabij de trapas). En door de komst van de trapasversnelling en achtervering veranderd de hele lay-out van de fiets.
Wij ontleden de moderne speedpedelec en bekijken alle onderdelen hierna apart.
De foto toont een moderne speedpedelec (Flyer Upstreet6 uit 2020) met een achterwielmotor, een versnelling via tandwielen/derailleur, overbrenging via een riem, een hooggeplaatste verlichting en een voorvorkvering.