Pinion


Dit is een versnellingsbak bij de trapas die geheel omsloten is met een behuizing. In 2005 werd deze versnellingsbak ontworpen door mountainbikers die niet toevallig werkzaam waren in het Getriebe-Entwicklungszentrum van Porsche. De versnellingen aan hun fiets moesten verbeterd worden: eenvoudig bedienbaar, slijtagevrij en precies. Hun idee werd in 2010 productierijp met een 18 versnellingenbak de P.18. Deze bak vond langzaam zijn weg (mede gezien de prijs) bij high end vakantiefietsen en mountainbikes. Pinion levert inmiddels ook 6, 9 of 12 speed varianten en in 2017 kwam de C-serie , een lichtgewicht magnesium versie, die goedkoper is. 

Net als bij de middenmotoren moet het frame rond de Pinionbak gebouwd worden: daarom kan er ook geen middenmotor meer in en treffen we de Pinion alleen aan in combinatie met de achterwielmotor. De Pinion is het enige alternatief voor de huidige derailleur bij achterwielmotoren. Grote voordelen zijn: de twee interne assen met tandwielen die in een oliebadje draaien in een afgesloten behuizing: daar is weinig onderhoud aan: om de 10.000 Km de olie verversen. Net als bij de Rohloff worden de versnellingen bedient met een draaigreep waarbij de kabels echter korter kunnen zijn.


Vanaf 2019 komen er berichten over de inbouw bij speedpedelecs van Stromer, Klever en de nieuwkomer MTB Cycletech. De Pinion zit in de lift omdat fabrikanten eindelijk doorhebben dat de onderhoudsgevoelige derailleur voor de forenzende spedelaar een ergernis is. Voor de speedpedelec zou een 6 versnellingenbak voldoende moeten zijn doch in de praktijk gaan we 9 of 12 tegenkomen. 
Net als de Rohloff achterwielversnelling is de Pinion in vele kleuren verkrijgbaar.

Inmiddels is er ook een shiftersysteem  (als vervanger van de draaigreep) op de markt van een derde partij waarover binnenkort meer.


Aanvang 2020: samen met ErgonBikes heeft Pinion een nieuwe draaigreep ontwikkeld die nog beter moet schakelen.

Nadere info:

Voordelen.

  • Nagenoeg onderhoudsvrij.

Nadelen

  • Duur.