Dreamspeed 1.0
Onder het motto “dromen bestaan” beschrijven we hieronder maar eens concreet wat volgens ons de ideale speedpedelec zou zijn.
Zie het maar als een bestektekening voor de fietsfabrikanten. We zetten een stip op de horizon.
Primair doel van deze fiets is woon-werkverkeer met een enkele afstand van 35 km.
Onderdeel | Specificatie |
---|---|
Prijs | € 4.000,00, bij massaproductie een reële prijs t.o.v. fiets en e-bike. |
Elektrisch | 2 Ondersteuningsstanden: minimaal (cruisen 25-30 km/uur) en maximaal (45-50km/uur). Waterproof USB poort op het stuur voor laden smartphone/navi. |
Motor | Voor- én achterwielmotor, acceleratie 0-45 km/uur in 5 seconden (vergelijkbaar met een auto dus wel zo veilig op de weg). Na het optrekken alleen achterwielaandrijving. Via je smartphone kun je ook de mate van acceleratie instellen. |
Accu | 5.000 Wh, voldoende voor een werkweek van retourtjes op volle kracht in de winter zonder iedere keer weer bij te laden. Maximaal accugewicht 5 Kg, dus er moet nog wat gebeuren! |
Display | Kleurenweergave van huidige snelheid, ondersteuningsstand, resterend bereik in km en grootlicht on/off. Display moet afneembaar zijn (dat is de lockfunctie) en bevat hoorbaar diefstalalarm (via bewegings- of verplaatsingssensor te activeren) en is een “dodemansknop” (zonder display is motor/controller/verlichting/accu volledig dood en onbruikbaar bij diefstal). Aanzetten fiets via koppelen van display en ingeven 4 cijferige pincode. Display eenvoudig uitbreidbaar met eigen smartphone (voor navigatie, geen sms of Whatsapp mogelijk). |
Versnelling | Versnellingsbak die automatisch, traploos, een “versnelling” kiest bij de hoeveelheid kracht die je op de pedalen zet, waarbij je de trapcadans zelf kan instellen rond de 80 per minuut. Schakelt automatisch terug bij stilstand: altijd in de ideale versnelling! |
Overbrenging | Riem, onderhoudsvrij (en daardoor milieuvriendelijk) en ook nog geluidloos. |
Remmen | Enkel via remregeneratie ontstaat de remkracht in de verhouding voor:achter van 60%:40%, te bedienen via de pedalen via een terugtrap beweging. Alternatief kan nog zijn 1 remhendle: hoe harder je die inknijpt hoe meer remregeneratie. Met ABS en CBS. Geen schijfremmen nodig evenmin als hydraulica, enz. Geen onderhoud aan remmen die er niet zijn. |
Banden | Maatje 70-584 dus een maatje breder dan de huidige Super-Moto-X, met iets meer profiel voor meer grip, geluidloos, echt lekvrij, reflecterende strepen, autoventiel. |
Voorlicht | Standaard dagrijlicht uit 2 gescheiden bronnen voor betere herkenbaarheid, met ’s nachts standaard ingeschakeld grootlicht dat via sensoren gedimd wordt bij detectie van lichtpitjes van anderen óf per drukknop bij het linkerhandvat. Het licht wordt automatisch horizontaal links/rechts uitgebalanceerd (voorkomt minder zijwaarts zicht bij schuin hangen in de bocht) en is hoog op de stuurpen geplaatst om verblinding tegenliggers te voorkomen. |
Achter/remlicht | Groter rood reflector oppervlak dan huidige Supernova remlicht. |
Richtingaanwijzers | Knipperlicht middels 1 knopje nabij rechterhandvat waardoor licht 5 seconden knippert. Ingebouwde valsensor die alarmknipperlicht laat afgaan. |
Bijzonderheden.
Luchtvering zowel voor als achter maximaal 60 mm. Kinekt zadelvering, bagagedrager met rechthoekig bovenvlak geschikt voor trunkbags én laaghangende zijtassen die niet kunnen schuren tegen.
Uitklapbaar aan frame gebouwd vouwslot zonder alarm (zit reeds op de fiets).
GPS locatie van de fiets (ingebouwde track & trace) met afleesbaarheid daarvan via je smartphone.
Walk-assist functie per drukknop op het stuur.
In alle RAL-kleuren verkrijgbaar.
Frame bevat nabij de zitbuis (in het midden) een hendle waarmee de fiets opgetild/verplaatst kan worden. Frame met ietwat verlaagde instap. Accu verwijderbaar t.b.v. transport op drager van auto en afsluitbaar. Laadtoestand van accu via smartphone op afstand afleesbaar.
Verlengd voorspatbord aan boven- en onderkant, laatste is flexibel i.v.m. verwijderen voorwiel.
Claxon is hooggeplaatst (geen spatwater en vuil) en is tweetonig: korte druk geeft een leuke tingel voor fietsers en voetgangers en langere druk geeft forse toon voor auto’s.
Tweebenige stelt voor stabiel wegzetten van de fiets.
Stuuruitslag begrenzer: stuur kan max. 60 graden uitslaan per kant om bij val kabelbreuk te voorkomen.
Heb je meer eisen waaraan de Dreamspeed 1.0 moet voldoen laat het ons weten!