Remmen ..............in bewerking


Bij snelheden van 45 km/uur is een goed remsysteem een vereiste.

Een belangrijke speler op het gebied van remmen is Magura. Die was al 20 jaar geleden bekend van het hydraulische systeem met “remklauwen” aan voor- en achtervork: hier drukten rubber of plastic remblokjes tegen de wielvelgen. Dit heet het HS systeem (resp. HS11, -22 en -33 en word nog steeds toegepast bij fietsen in de middelste marktsegment. Nadeel van dit systeem is dat de velgen slijten, reden waardoor de velgen toen een zwart groefje in de zijkanten hadden: als die verdwenen was, was de velg versleten. De remschijven hebben dit systeem zo’n 10 jaar geleden opgevolgd en konden ook grotere remkrachten verwerken. Op stevige trekkingfietsen zien we deze zware remmen terug en de speedpedelec heeft dit overgenomen.

De nieuwste versies van Magura’s remsysteem hebben een tweetrapsrem, hierbij lijken de remgrepen gebroken te zijn maar schijn bedriegt. Bij het inknijpen van de greep zorgt de eerste millimeter voor een elektronische impuls aan de motor die stopt en in de remregeneratiestand (lees verderop) schiet. Knijp je verder dan neemt het hydraulische gedeelte het stokje over en die zorgt er voor dat in de remklauw de remblokjes, via de remzuigers, op de remschijf drukken. Ja, bij een moderne speedpedelec wordt tegenwoordig de hele lexicon van een auto-reparatie handboek gebruikt.

Marktoverzicht 2020

Welke remsystemen zijn op de speedpedelecs van 2020 geïnstalleerd...:

Toekomst van de rem

Mogelijk dat er in de toekomst nog een alternatief voor de remschijven komt: de remregeneratie zoals we die nu al kennen van de achterwielmotoren. Als beide wielen nu een motor zouden hebben kan elektronisch geregeld worden dat die motoren de fiets tot stilstand brengen na bediening van het enige remhandle dat daarvoor nodig is. Naarmate je meer druk uitoefent op dat remhandle neemt de remkracht toe net als bij het nu bestaande hydraulische systeem. Daarmee zou dat laatste geheel overbodig kunnen worden wat kosten, gewicht en onderhoud scheelt. Net als bij een motorrijwiel heb je dan maar 1 remhandle aan het stuur, aan de andere kant bevindt zich dan de bediening van de versnellingen tenzij ook dat vervalt door een automatische versnellingsbak.


Remregeneratie of remrecuperatieXXX?

Foto oude houtblok rem fiets 1900XXX

Piepen van de rem


ABS

De nieuwste toepassing bij remmen is het ABS, het anti blokkeer systeem wat we al bij motoren en auto’s kennen. Bij natte ondergrond of gravel is het best denkbaar dat fietswielen kunnen slippen bij gebruik van de remmen. De fiets verschilt daarin weinig van de auto. Maar het grote verschil met de auto is dat de fiets kan omvallen.
Bij de auto zal zo’n 1500 Kg tot stilstand moeten worden gebracht via een bandenoppervlakte van 4 banden x (20,5 Cm2 bij 7 Cm2) = 574 Cm2. Dus ruim 2,5 Kg per Cm2. Bij de fiets is dat ongeveer 125 Kg (fietser 80 + fiets 30 + bepakking 15) via een bandoppervlakte van 2 banden x (2 Cm2 bij 3 Cm2) = 12 Cm2. Dus ruim 10 Kg per Cm2. En dat is gerekend met de dikke Super Moto X banden. We gaan nog niet verder de diepte in met bandenspanning, remkracht, remvertraging, massa en reactietijd. Volgens ons is het ABS een zinvolle toevoeging.
Momenteel zijn er 2 fabrikanten die dat kunnen leveren.


Bosch

Bosch bouwt rustig zijn elektronica imperium uit door lekkernijen uit hun magazijn toepasbaar te maken op de speedpedelec. Sinds 2019 hebben ze een ABS op de markt gebracht dat blokkeren van alleen het voorwiel kan voorkomen. R&M levert dit (af fabriek) optioneel op een aantal modellen. Het bestaat uit o.a. een extra “remschijf” waaraan sensoren kunnen aflezen of het voorwiel draait of niet (blokkeert) en een, letterlijk, zwarte doos met elektronica die o.a. jouw remkracht kan onderbreken
Foto rm met absXXX


Blubrake

De Blubrake XXX is het eerste in het frame van fiets verborgen ABS voor de E-bike/speedpedelec. De fabrikant moet daar bij het ontwerp mee rekening houden. Er lopen namelijk steeds meer kabels in het frame en ook de intube accu (die altijd te klein is) moet er zijn plek krijgen.

Kenmerkend is dat dit remsysteem bij iedere niet-Bosch middenmotor speedpedelec geplaatst kan worden.

Blubrake begon bij de merken Trefecta (RDR 2020) en Stromer (ST5 2020 of 2021???) en breid in 2021 haar markt uit naar de cargo e-bikes (25 Km/Uur).


Merken

Magura


Tektro


TRP