Onderzoek in bewerking
Hieronder beschrijven we (wetenschappelijke) onderzoeken m.b.t. de speedpedelec.
België
365SNEL
Op de website 365SNEL is veel informatie te vinden:
- waaronder de Belgische wetgeving
- en een interessant onderzoek naar het gebruik, zie onder Nieuws.
Opdrachtgever:
Vlaamse Departement Omgeving in de uitvoering van het Europese Clean Power for Transport programma.
Opdracht:
Biedt de speed pedelec een oplossing om, voor woon-werkverkeer, aan het nog steeds groeiende fileleed te ontsnappen?
Onderzoekers:
KU Leuven en Mobi (VUB)
Partners:
AVERE Belgium, Technologiecampus Gent van de KU Leuven, O2O en de onderzoeksgroep MOBI van de VUB
Wanneer: 2019-2020
Werkwijze
365SNEL omvatte een testvloot van ongeveer 15 speedpedelecs die bij 10 verschillende bedrijven en organisaties werd uitgezet voor 106 testrijders.
Conclusies
The cruising speed, the speed at which the largest distance is covered, and the 95th percentile (P95) speed (as a realistic maximum speed) are proposed as Key Performance Indicators to better evaluate speed pedelec behaviour. Cruising speeds for men were consistently higher than for women (mean values: men 38.2 km /h, women 33.5 km /h). For all participants, the mean commuting P95 speed of 40.1 km/h is 5 km/h below the expected 45 km/h, which points to potential over-regulation of speed pedelecs according to their expected maximum speed.
Veel kandidaat-testrijders dachten dat ze met een speedpedelec constant 45 km/u zouden kunnen rijden en daardoor tijdswinst zouden boeken.
DE speedpedelec bestaat niet, er is een onderscheid in fietsen tussen:
- met een 350W motor, cruisesnelheid van 30 à 35 km/u, maximale snelheid van 45 km/u is niet te trappen is.
- met een 500W motor: cruisesnelheid 35 à 40 km/u en gemakkelijker maximum snelheid.
Hindernis is het prijskaartje: soms € 10.000.
Fiets valt onder gedateerde regels w.o. de technische reglementering, die Europees is geharmoniseerd: een homologatie voor brom- en motorfietsen van 1.036 pagina’s tekst veelal m.b.t. het inperken van emissies en over veiligheidskenmerken.
De hoorn op een speedpedelec klinkt zo agressief en angstaanjagend dat niemand hem gebruikt.
Fietsers ervaren een bepaalde competitiviteit met zichzelf en met anderen wat hen motiveert te fiets te gebruiken.
Enkele enthousiaste testrijders werden geïnspireerd om de gebruikersgroep Speed Pedelec Vlaanderen op te richten.
Fietsers willen richtingaanwijzers en hebben op topsnelheid last van een pijnlijke ruis in de oren, de spiegel is een hindernis bij het parkeren.
Voorspelbaarheid van de reistijd was voor velen een enorme opsteker.
Fietsinfrastructuur kan beter.
Fietsers kunnen kiezen tussen weg en fietspad.
Testrijders hebben vaak negatieve ervaringen met andere weggebruikers.
Speedpedelec heeft in de wegcode een aparte categorie (bromfietsen klasse P – Speed Pedelecs) waardoor aparte verkeersregels kunnen via gebruik van de letter P.
Volgt.