Zojuist heeft het Duitse Tout Terrain aan ons bevestigd in 2023 met een speedpedelec (S-Pedelec op zijn Duits) uit te komen. Deze is dan waarschijnlijk gebaseerd op hun nieuwe forenzen e-bike (25 km/uur) van het model Camden die uitgerust is met:
- De Z20 Neodrives achterwielmotor van Alber die tot 25 km/uur begrensd is,
- Hun eerste intube accu met mogelijk 500 of 625 Wh,
- Een Gates aandrijfriem,
- Een Pinion versnelling bij de trapas, waarschijnlijk met keuze tussen 9 of 12 versnellingen,
- Voorvering in het balhoofd en een
- Bagagedrager voor 25 Kg.
Onze verwachting is veel hiervan in de speedpedelec uitvoering terug te vinden. Met deze uitrusting is de technische “upgrade” naar een speedpedelec immers zo gemaakt: verwissel de motor met de Z20RS uitvoering (tot 45 km/uur en met 40 Nm kracht), voeg toe een remlicht en wat reflectoren, laat dit wat sudderen op de ontwikkelafdeling en maak het geheel af met een wettelijke verplichte type goedkeuring en Certificate of Conformity.
Wij hopen wel dat er een grotere accu of range extender komt.
Dit is hun eerste speedpedelec maar gelukkig hebben ze al een uitgebreide ervaring met vooral vakantie/trekking fietsen op het niveau van Santos en Idworx. Ook hebben ze vele eigen ontwikkelde componenten. Rond 2017 hebben ze al e-bikes met een achterwielmotor van GoSwiss uitgebracht doch dat was van korte duur omdat deze leverancier in 2018 er mee stopte. Wellicht dat men anders allang een S-Pedelec had uitgebracht want Tout Terrain is een innovatief bedrijf.
Gezien de configuratie zou je zelfs kunnen stellen dat dit de opvolger voor de Code 45 van MTB-Cycletech is, al hopen wij op een langere adem voor Tout Terrain. De Neodrives Z20RS motor is momenteel ook verkrijgbaar bij Aska (die zelfs achtervering heeft) en op de Kettler Velossi 2.0.
Reactie plaatsen
Reacties